کد خبر 713790
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۷
خرید ماه رمضان

مسوولان وزارت جهاد کشاورزی این اطمینان را داده‌اند که وضعیت تولید و عرضه کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک کشور مناسب است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش مشرق، با نزدیک شدن به ماه رمضان و برای پیشگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، مسوولان وزارت جهاد کشاورزی این اطمینان را داده‌اند که وضعیت تولید و عرضه کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک کشور مناسب است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.


 معاون وزیر جهاد کشاورزی وضع تولید میوه در سالجاری را بسیار خوب ارزیابی کرده و اعلام کرد که سال جدید سال ارزانی میوه است.  همچنین مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز با بیان اینکه ذخیره سازی مرغ و گوشت برای ماه مبارک رمضان آغاز شده است، از شروع عرضه مرغ منجمد قطعه بندی شده به بازار خبر داد. از سویی دیگر معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز از اجرای طرح توزیع کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: «به اندازه کافی تمام کالاهای اساسی است و کمبودهای برنج و شکر را از طریق واردات تامین کرده‌ایم.»

اظهارات مقام‌های مسوول در این خصوص در شرایطی است که سال گذشته با ورود دیرهنگام شرکت بازرگانی دولتی در واردات محصولاتی که با کمبود رو به رو بود شاهد افزایش بی‌رویه قیمت برخی محصولات در بازار بودیم.  علیرضا ولی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه در راستای تنظیم بازار مرغ، هر جا قیمت این کالا افزایش پیدا کند، با عرضه کافی و مناسب قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم، گفت: «همچنین هر جا که قیمت این کالا بیش از اندازه کاهش یابد، شرکت پشتیبانی امور دام ورود کرده و مرغ مازاد را از بازار جمع آوری می‌کند تا باز هم قیمت‌ها متعادل شود.» وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام از هم اکنون ذخیره سازی مرغ و گوشت قرمز را برای ماه مبارک رمضان انجام می‌دهد، به مهر گفت: «ذخیره سازی گوشت قرمز برای ماه مبارک رمضان از منابع داخلی و خارجی انجام می‌شود ضمن اینکه ذخایر ما در زمینه گوشت قرمز، مرغ و نهاده‌های دامی فراتر از میزانی است که دولت پیش بینی کرده و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.»


به گفته وی  علاوه بر این، امسال در ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته شد مرغ منجمد به صورت قطعه بندی شده نیز  در بازار ارائه شود و در حال حاضر برای اولین بار، ۲۰۰۰ تن مرغ منجمد به صورت قطعه بندی شده هم  وارد بازار شده است.


از سویی دیگر بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها،  هزار تن برنج و ۵۵۰ هزار تن شکر نیز برای تنظیم بازار ماه رمضان وارد بازار شده است.  حسن عباسی معروفان، معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه تامین ذخایر استراتژیک برای کالاهایی همچون برنج و شکر در دستور کار قرار گرفته است گفت: «بخشی از این نیاز توسط تولیدات داخلی و مابقی نیز از طریق واردات تامین می‌شود.»


در حال حاضر بر اساس آمارها مصرف برنج در کشور حدود سه میلیون و ۲۰۰  هزار تن است که از این میزان حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن در داخل کشور تولید می‌شود و مابه‌التفاوت آن چیزی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن از کشورهایی همچون پاکستان، هند، تایلند و اروگوئه وارد می‌شود. معاون شرکت بازرگانی دولتی همچنین در خصوص جزییات تامین شکر مورد نیاز برای ماه مبارک نیز به فارس گفت: «برای پیشگیری از افزایش قیمت، مابه‌التفاوت نیاز اصلی و تولید داخل یعنی رقمی حدود ۵۵۰ هزار تن را از طریق واردات تامین کرده‌ایم که در ماه مبارک رمضان سعی می‌کنیم تا شکر را  با قیمت کیلویی ۲۵۲۰ تومان به فروش برسانیم. » عباس معروفان اظهار امیدواری کرد تا امسال نیز همچون سال گذشته طرح ضیافت ماه مبارک رمضان برای توزیع کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر و روغن با قیمت دولتی و از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور اجرا شود.


اظهارات این مقام‌های مسئول در شرایطی است که در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت برنج و گوشت در بازار بوده ایم. بر این اساس قیمت برنج ایرانی در روزهای اخیر افزایش دو تا پنج هزار تومانی داشته است. این در شرایطی است که دلیل اصلی این گرانی ورود دلالان به بازارها اعلام شده است. از سویی دیگر در بازار گوشت نیز شاهد همین ماجرا هستیم. محمدرضا ملاصالحی، رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی چند روز پیش با تاکید بر این که ادامه روند صادرات دام زنده تاثیری در قیمت گوشت قرمز ندارد، گفت: «سیستم دلالی تنها علت گرانی گوشت قرمز گوسفندی و گوساله است و وقت آن رسیده مسئولان ذی‌ربط با متخلفان برخورد قانونی کنند.»


سعید درخشانی، رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران و مواد پروتئینی نیز ضمن تایید گرانی بی دلیل برنج در روزهای اخیر گفت: «در موارد متعدد قیمت برنج برای واحدها حدود ۱۳۰۰۰ تومان بوده که به هنگام فروش این برنج با رقم ۱۵۰۰۰ تومان به دست مشتری می‌رسد.» در این شرایط و در حالی که گفته می ‌شود کمبودی در خصوص تامین و عرضه کالاهای اساسی نیست، انتظار می‌رود تمهیداتی اساسی در زمینه جلوگیری از افزایش احتمالی کالاهای اساسی در سطح خرده‌فروشی نیز صورت گیرد.

منبع: روزنامه حمایت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس